Thursday, 9 June 2016

Bila abang cuba puasa

Assalamualaikum...

Abg adam nak cuba puasa. Hari pertama mama kejut sahur abang bangun, alhamdulillah abang adam ni kalau kejut bangun pergi sekolah pun mudah saja. Ini mama kejut bangun sahur pun mudah abang bangun,tapi makan memang bersuap la dengan mama,makan pun selera je.

1 pertama ramadhan pukul 12 abg dah buka puasa sebabnya tak tahan tengok adik-adik makan, pertama puasa taska tutup en.azmi lah yang menjaga anak-anak dirumah. Disebabkan tak tahan tengok adik-adik makan abg pun makan, tak apalah untuk belajar dipermulaan.

Kedua ramadhan ditaska abg dahaga tapi abg malu nak minta air dari tecer, walaupun mama dah pesan kalau tak larat buka saja, yang penting solat abg tak tinggal. Kata tecer abg ckp dahaga bila tecer nak bagi air abg taknak, tapi yang paling mama bangga abg jadi imam solat kat taska. Inipun ada ceritanya juga dulu abg pernah mengadu kat mama abg teringin nak jadi imam tapi tecer bagi kawan lain jadi imam sebabnya abg ni pemalu,bila tecer tanya abg tak jawab,sudahnya mama whatsapp tecer bagitau yang abg nak jadi imam..hihihi.

Hari kedua pukul 6 abg buka puasa mama kesian tengok abg,jadi mama bagi abg minum saja, panas sangat mama pun tak tahan.

Ketiga ramadhan, abg pesan kejut abg bangun sahur,pukul 5 mama kejut abg makan sahur, lepas makan abg tak tidur dah abg tunggu azan,abg mandi dan solat, abg tahu...mama bangga sangat dengan abg,bila tengok abg macam tu,ang mandi sendiri bersiap pakai baju dan solat subuh,abg dah boleh uruskan diri sendiri,mama rasa cepatnya abg membesar.

Hari ketiga pun abg berbuka pukul 6 sebab abg dahaga,makan memang abg tak makan pun, abg tunggu berbuka baru abg makan, tak apalah kan abg masih belajar.


Tengoklah tu macammana abg nak tahan tengok adrien makan aiskrim, mama tengok pun menyirap,dah bagitau jangan makan depan abg,tapi tak dilayannya. Adelya lagi siap menjawab "yaya bukan makan kat depan,yaya makan belakang" memang la belakang tapi belakang abg,cuba makan dekat dapur..adehhh macam-macamlah anak-anak ni.

Apa yang mama tengok abg adam ni kalau mama takde depan abg,mama rasa abg boleh puasa sampai habis sebab dekat taska abg rilek je puasa dan bermain tak penat pun tapi bila mama ada,abg dah mula manja buat muka kesian,hai lah abg ni..manjakan. Tak apalah yang penting abg jaga solat dulu, panjang lagi masa..inshaAllah, hari ni tengok macammana pula,yang penting abg ada semangat untuk berpuasa.

Terima kasih sudi singgah dan baca.

Wassalam.

18 comments:

  1. Kalau ikutkan hati memanglah sayang sebab dah pukul 6 petang abang ni berpuasa tapi budak-budak, kena akurlah. Tak tahan mereka. Kita yang tengok ni lagilah tak tahan, tak sampai hati.

    Anak kecil saya tiap-tiap malam niat puasa tapi bila siang katanya dia tak 'kuasa'. Kita belum berbuka, dia dah baca doa berbuka sambil makan-makan tak pedulikan orang lain. Lapar sangat katanya. Nak marah macamana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah MD ikutkan memang sayang tapi kesian pulak menengoknyer sebab dahaga sangat katenye.

      kan..nak marah pun tak boleh juga, nanti sikit2 mereka akan fahamlah kan

      Delete
  2. baguslah adam minat juga nk posa..
    lama2 nanti bole posa penuh kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. minat tu ada dah, inshaAllah lama2 nanti boleh tu berpuasa penuh hendaknya

      Delete
  3. Takpelah ilah dia masih belajar...latih kan je dia berpuasa ,lama2 ok lah sampai waktu berbuka tu.
    Pandainya yaya menjawap ya...betullah tu makan kat belakang .
    Yalah dah adek2 kecik2 lagi ,tu yg tak tahan melihat mereka makanminum .

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kak..pelan-pelan la ajar adam tu kan,tak boleh nak paksa adik2 pun kecik lagi tak faham pun kalau mama cakap abg puasa, selamber je dia makan depan abang hehehe

      Delete
  4. Betul tu mama yan, biasa bebudak kalo depan ibu mulalah buat muka kesian, muka sedih..tapi sebenarnya diorg tk apa2 pun.
    Cuma tak taulah bila start sekolah nnt, dah sekolah pagi, petang...dgn cuaca yg panas ni, rasanya tkde lah nak suruh umar zikri puasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kak, boleh pulak buat muka kesian tu, pada hal masa ambil di taska elok je bermain gelak2 hehehe.

      aah minggu depan dah sekolah tak tahulah pulak macam mana tu, nak suruh bawa bekal air mungkin dia malu nanti

      Delete
  5. Tula comel yaya menjawab, abang kena duduk jauh dari dapur, practice dulu lama-lama puasa jugak inshaAllah. Betul solat yang penting dari umur ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaya memang suka menjawab..gerammm je dibuatnya.

      itulah practice dula pelan-pelan,lama2 ok lah nanti kan

      Delete
  6. Okla tu blajar sikit demi sikit.. ada adik beradik yg tak puasa ni dugaan besar bg budak2.. saya ingat lagi masa sek, adik saya kalau tgk saya makan masa period, dia yg dh sek men pun nk buka puasa.. apalagi kalau seumur adam tu..

    ReplyDelete
  7. Kuat semangat abang ni AA. Kesian kan tengok
    Kakak dulu yg tak kuat semangat bila tengok anak melepek
    Siap suap lagi takut punya pasal. Tapi biasa masuk 7 tahun dah tahan dah...

    ReplyDelete
  8. takpe Ilah, kecik lagi tu
    lama-lama dia sendiri yang akan puasa tanpa kita paksa
    anak2 akak pun macam tu jugak dulu
    melepek jer, kita yg kesian tengok

    ReplyDelete
  9. Semoga terus semangat utk berpuasa abg adam..
    Comel la yaya.. ada je jwpn dia ye.
    Makan kat blkg pun baunya menggoda jgk tau.. hehe..

    ReplyDelete
  10. Tak apa. Untuk permulaan. Nak latih abang berpuasa. Inysallah nanti besar sikit lagi boleh puasa full.

    ReplyDelete
  11. Slow-slow abang adam.. insyaAllah nti berterusan... sy pun start tahun lalu ajar abg Pae puasa..Alhamdulillah thn ni berjaya..yg penting jgn paksa depa...biar ikut kerelaan sendiri....
    Alhamdulillah, good nya abg Adam siap jadi Imam...sejuk hati baca ..:)

    ReplyDelete
  12. Syabas Adam.....
    Tak per....sikit sikit, lama lama sampai maghriblah tu nanti.
    Awak pun mama yg sabar jugak ye Azra.... Sabar melayan kerenah anak...

    ReplyDelete
  13. hehe. comel je jawapan adelya. budak2 panjang akalnya nak menjawab. hehe.
    tahniah adam. takpe, slow slow nanti dah biasa boleh puasa full sampai maghrib :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...